Saturday, February 18, 2012

Estetika Jiwa


Assalamualaikum.
Lama sudah aku tak update blog, internet tak ada, memang payah la.Nak tulis apapun aku tak tahu,
jadi,biarlah apa yang aku tulis ni betul-betul diri aku.

Sekarang ni aku layan gila solo-solo gitar yang betul-betul bermain dengan jiwa macam lagu-lagu Steve Vai.
Orang yang minat muzik,menyanyi atau mendengar lagu pasti faham apa tu penghayatan.Macam baca novel,cerita sedih mesti menangis,cerita seram mesti rasa seram.Kalau cerita sedih macam biasa je,orang tu mesti tak ada jiwa bila membaca novel.Begitu juga bila mendengar lagu,menyanyi dan bermain alat muzik.Soul tu penting.Bila ada soul,baru ada penghayatan dan baru faham apa yang kita dengar walaupun hanya sekadar instrumental.


 Aku mula belajar menghasilkan lagu-lagu yang lebih kepada feel dan soul bila mendengar karya-karya Karl Cromok,Kitaro,Yngwie Malmsteen dan seterusnya Steve Vai.Lagu-lagu yang mereka cipta dan alunkan ada cerita yang sangat dramatik.Kadang-kadang aku nak ketawa bila tengok Steve Vai dalam konsert live dia tapi itulah hakikatnya,dia menjiwai lagu yang dimainkannya.Setiap not yang dipetik mengeluarkan tone yang sangat meruntun jiwa.

Akupun mula hasilkan lagu-lagu instrumental yang bermain dengan perasaan seperti Sadness (Let The Time Decide) /2009, Terdayakah /2011, Ketenangan /2011.Tak lupa juga rendisi lagu-lagu instrumental yang bergenre metal seperti Anger Of Revenge (Part I-Part IV)/2010-2012, Hehehehehe /2012.Aku bukan saje2 letak tajuk macam tu.Ada cerita disebalik setiap solo yang aku corakkan.









Setiap solo yang membuatkan gitaris bermain dengan penuh penghayatan mempunyai estetika kepada jiwa seorang gitaris itu sendiri.

\m/

No comments: